Disclaimer : Bak kata Juria Afina: "This is not a revelation, this is just a piece of my brain"
Simply put, dalam setiap penulisan ada FIKSI dan BUKAN FIKSI nya. Kalau terasa, tanggung sendiri :)

#You might find yourself in my writing(s), that's how I acknowledge your presence in my Qalb.

Tuesday

Hajj Terminal, Jeddah
Courtesy: google.com
______

"Subhanallah.... Subhanallah... Subhanallah.... Allahumma ahyana ba'da ma amatana wa ilaihinnusyur....", suara Ustaz Abu cuba mengejutkan jemaah yang tertidur.

"Bangun... Bangun... Bangun...  Haji-haji... Hajjah-hajjah... Bangun... Kita dah sampai masjid", sambung Ustaz.

Tertarik betul aku dengan pendekatan Ustaz Abu. Cara dia kejut, dia bacakan dulu doa bangun tidur. Comel! Kalau aku lah dekat rumah mengejut si adik, 'Adik! Adik! Bangun! Pukul berapa dah ni?!' Malu sungguh rasa bila difikir-fikirkan.

Aku peluk diri sendiri sebaik turun dari perut bas. Brrr~ Sejuk. Breeze dia... Nyaman, dan sangat macam air conditioner. Perasaan waktu tu, Subhanallah! Seronok sangat! 'Aku dah ada di bumi Arab!' 'Tak lama lagi nak jumpa Nabi! Tak sabarnya!' melompat girang hati aku tak sabar nak jumpa kekasih hati. Boleh kata as if kau berkasih dengan seseorang dengan perhubungan jarak jauh, sekali, kau ada peluang untuk berjumpa dengan cinta hati, macam tu lah perasaan aku yang tak sabar nak 'jenguk' kekasih hati.

Dekat bumi Jeddah sahaja, Allah tunjukkan aku kebesaran Dia yang tak pututs-putus. Dekat sini, semua oranng yang aku jumpa langsung tak lokek senyuman. Bahagia sangat rasa. Dan, regardless what race you are, where you come from, and whatnot, kita semua adalah satu. We are tied by the brotherhood bond based on faith. Walau datang dari berbeza continent, tapi Alhamdulillah, kami masih boleh bertegur sapa (despite hanya beri salam). It was amazing! People there are practicing what the Holy Prophet had thought us; "Afshus salam bainakum" Memberi salam pada yang tak dikenali? No hal lah buat diorang. Seronok sangat, itu yang aku mampu kata.

Subhanallah, Mashaa-Allah, Tabarakallah.

   -----

Ini, yang kami makan masa berhenti sekejap dekat satu masjid untuk Jama' Takhir.
(ya, agensi yang menguruskan kami menyediakan makanan yang serupa)
Photo courtesy: Comeilote

No comments: